За да бъде индивидуална и естетично издържана една градина, е добре да отразява стила на собственика си и да бъде свързана със заобикалящата я архитектура. Можем да се вдъхновим от Английския пейзажен стил или от пък от Японската , Тосканската, Мавританската градина. Може градината ни да е минималистична, екологична, оранаментална, тропическа: вариантите са много. Важното е да се избере стил, който да подхожда на собственика, да кореспондира на вкусовете и предпочитанията му и този стил да се следва.
Когато избираме темата за градината, е най-добре да се избере една силна идея, която да се разгърне/развие навсякъде в нея. Това са направили Тони Дукет-известен дизайнер на филмови звезди, интериори и театрални костюми, и съпругата му Елизабет в тяхната градина в каньона на Бевърли хилс. Обединяващия фактор в градината е екзотичната тематика. Тя е вдъхновена от пътешествията им в Индокитай, Тайланд, Индонезия. Трофеи от екзотични пътувания са съчетани със стари и изхвърлени неща. Освен че създават ефекта на пищна руина, скрита дълбоко в джунглата и на екзотичен рай извън мястото и времето, те са така съчетани, че да създадат едно много интензивно лично пространство, пълно със скулптури и храмове. Семейство Дукет са направили вертикална градина, използувайки височината на съществуващите дървета, към и около които са конструирани серия маршрути и градински постройки: позлатени малки храмове, павилиони и пагоди. Тези маршрути, пътеки и мостове представляват повдигнати над повърхността на земята ажурни конструкции свързващи постройките в градината.
Всъщност градината е малка по размери. Тя е много ефектна благодарение на голямото въображение и изобретателност на авторите. С минимум средства е постигнат максимум ефект. Скулптурите и пагодите са направени от части от индустриални метални полилеи, предни фарове на коли и оцветена пластмаса. Много от позлатените и гравирани колони са всъщност дървени стълбове увити със златно-бродиран сари текстил, който после е покрит със слой прозрачен корабен лак. Някои от елементите, строителните материали и скулптурите са съчетание от “сглобени” спасени отпадъци и изхвълени неща. Други детайли и елементите в градината са придобити от разпродажби по време на корабни/флотски търгове. Мостовете са направени от изхвърлени дъски и перила, докато перфорирани пластмасови панели са оцветени в зелено за да наподобяват гравирани нефритени стени. Използуването на спасени боклуци с такова въображение и стил придава на градината атмосфера и чувство за хумор, което я спасява от помпозност.
Оцветяването на елементите в градината само в два цвята, червено и зелено, е другият обединяващ фактор в създаването на единство в тази разнообразна и ексцентрична колекция от сгради и скулптури. Боята е избеляла и се лющи. Това, комбинирано с пищната листа маса, която изглежда като че извира от всяка повърхност, помага да се създаде убедителна илюзия че градината е много стара. Сред всичко това, няколкото истински екзотични детайла: Китайски съдове, купи от Бали, врати и фронтони от Тайландски къщи, изпъкват като съкровища, каквито наистина са.
Растенията са на втори план в тази градина. Богатата листна маса е фон на сградите, но растенията са използувани в стилно разточителство за да обединяват всичко, да обзаведат градината и да подчертаят ефектите и. Огромни палми и евкалипти се извисяват като гигантски чадъри и хвърлят шарени сенки, папрати “изникват” от патиринирани от времето стени, а бръшлян се вие около дънерите на дърветата, над и около вратите. Посадени в съдове папрати и хлорофитум висят от тавани като зелени полилеи или са използувани като капители на колоните, флангиращи входовета към басейна или други части на градината. Тъй като в тази градина твърдите материали, повърхности и структури доминират, листната маса помага за омекотяването на архитектурите линии. Орхидеи, бромелиеви, цъфтящи кактуси и агавета допринасят за екзотичната атмосфера и са използувани като живи скулптури във външните стаи.
Тази градина е плод на повече от четиридесет години работа по нея и пътуване по света и съхранява неща от цял свят. Избора на силна тема като тази за градина може да бъде причина за колекциониране на предмети цял живот. Дори и амбициите ни/ви да не са толкова мащабни, този подход може да създаде една много интензивно лична градина, богата на спомени на хора и места както и на атмосфера.
Като основа на дизайна е използуван общия план на Индонезийско село. Ситуирана в каньон, в градината изобилствуват резби от Индонезия, пагоди и малки павилиони, които са разположени сред пищна зеленина и гигантски евкалипти. На преден план се виждат скулптурни юки и хлорофитум в съдове: растения, които има и в нашата географска ширина и бихме могли да използуваме, ако сме вдъхновени от идеята за екзотична градина. Много от растенията, които се отглеждат като интериорни, могат да се изнесат и аранжират през топлия сезон навън в една градина с екзотино звучене. От външните растения растящи у нас, можем да използуваме албицията, вистарията, аклиматизиран калистемон.