Петра Блейз и нейното студио
Петра Блейз започва кариерата си като дизайнер на изложби след като работи в Музея за Модерно изкуство в Амстердам (Stedelijk Museum) в продължение на 8 години. Това, което винаги я е очаровало е как едно пространство се влияе от начина,по който са използувани светлината, цвета, звука и материалите. За нея няма значение дали пространството е малко или голямо, дали е вътрешно или външно. Петра Блейз и нейният екип от Inside Outside работят предимно в интериора. Но често работят и в сътрудничесто с архитекти от съвсем началните фази на проектиране и в този стадии често се появяват идеи за изготвянето на специфични детайли като за завеси, килими, тапети, акустични тавани или стени и тн. Тя работи и върху външни пространства, градини, покривни градини, вътрешни дворове и дори върху цели градоустройствени планове.
През 1999г Петра кани специалисти от различни дисциплини да работят с нея. В момента екипът на нейното студио InsideOutside се състои от около десет души от различни националности – има архитект, ландшафтен архитект, интериорен дизайнер, моден дизайнер и индустриален дизайнер. Студиото работи върху проекти, които са от голям мащаб и техническа интелигентност. Петра Блейз също е често канен лектор в Европа, Азия и САЩ. Нейните проекти са включени в много дизайн и архитектурни изложби по света.
Пердетата като проект
Петра Блейз решава да се занимава с този тип проекти когато през 1986 и 1987 година работи върху довършването на интериора на всички пространства включитлено и залата с 1001 места на Холандския Танцов Театър в Хага. Предлагат й да помисли и за завесите на сцената, как си ги представя да изглеждат. Така се ражда „Течно злато”, сивата завеса от вълнено кадифе със златни точки. Това е първият й гранд дизайн на завеси.
Материалите, които Петра Блейз използува за направата на пердета и завеси често са класически, тъй като изборът на вида текстил, който може да се използува в обществени сгради като театри и концертни зали не е много голям – те трябва да бъдат огнеустойчиви. Тя харесва памучните и вълнени кадифета, памука, вълната, воалите от огнеустойчив полиестър, тафта , огнеустойчивите пластмаси, прожекционните екрани, коприната, конопеното платно. Петра Блейз, обаче, се оглежда навсякъде и търси неочаквани материали – в селското стопанство, спорта, пространствените технологии и тн. Както и се забавлява да създава иновативни дизайни, използувайки добре известните и красиви базисни материали. Споделя, че усещането й, когато работи е като да прави скулптури или дрехи в огромни размери: тя проучва всичко за материала, какъв е, как се държи, как пада, как се нагъва, как се движи, как се променя на различната светлина, как се променя с времето…. Тя къса, плете, връзва, шие, сгъва и реже. Гледа през материала срещу светлината, наслагва слой върху слой плат за да измери степента на прозрачност и въздействието на цветовете. За нея много важен е и аспекта на пространството и изгледа: една завеса не само заема едно пространство, тя самата е пространство. А може да създаде и илюзията за пространство: пространството зад или между …… дори и в същност да го няма.
Специални ефекти
Завесите на Петра Блейз се отличават с впечатляващи светлинни ефекти, които тя постига със специфични за всяко перде разрези, дупки, прорези, щампи или другите детайли. Авторката споделя, че изложението, сезоните и позицията на слънцето са много важни и са едно от основните неща, които тя взема под внимание, когато изчислява къде ще са разположени специфичните прорези.
Петра решава какъв да бъде и с каква форма и големина конкретния детайл – дупки, перфорации, щампи или прорези в зависимост от контекста на поръчката. Фактори като архитектите на сградата, крайните потребители на пространството, характера на сградата, мястото, времето, мащабът, климата, инструкциите за използуване, бюджета, сроковете за изпълнение, наличието на майстори и занаятчии определят какъв да бъде желаният ефект, който авторката търси във всяка конкретна завеса.
На въпроса как постига магията и ефимерното усещане и каква е нейната тайна на тази умела игра със светлината Петра Блейз отговаря: ааааааа, това е тайна на твореца!
Хакни Кралски Театър, Лондон, Великобритания
За този реновиран театър в Лондон, InsideOutside проектират сценичните завеси, дефиниращи пространството акустични завеси за главната зала, леки регулирщи завеси за залата за репетиции и за тетралната кръча/заведение. Класическите форми и изумителното количество цветове, които доминират в старата сграда подчертаващо контрастират на новопроектираната част. Работата на InsideOutside адресира архитектурната полярност, създавайки различни категорични дизайни, които варират по цвят, материали и техника в зависимост от историята и функцията на всяко пространство.
Новото допълнение, тетралното заведение и студиата за репетиции са разположени едно върху друго на три етажа. Въпреки, че играе различна роля всеки от дизайните включва и акустика и светлина. В кръчмата големи завеси от кадифе и сатен с цвят слонова кост покриват южната и източна фасада. Отделна завеса направена от мрежа от неръждаема стомана служи за заден план на малка подвижна сцена. Тя се адаптира към всеки цвят на прожекторите като текстилът зад нея поема и разпръсква цвета. В студиото за репетиции, спираловиден воал с цвят на дъга дефинира стаи с различна форма и размер.